Dansen in een restaurant door Paola

Dansen in een restaurant is een bijzondere manier van optreden. De omstandigheden zijn heel anders dan dansen op een feest of op een podium. In een restaurant gaan de mensen in eerste instantie om te eten, en niet echt om vermaakt te worden, de danseres is wel leuk maar niet dé reden waarom ze daar zitten. Je zal dus je stukje aandacht op een discrete en duidelijke manier moeten veroveren.
In tegenstelling tot een optreden op een feest of in een theater, is het publiek niet homogeen. In een restaurant zitten veel verschillende soorten mensen, en het optreden moet voor iedereen toegankelijk en prettig zijn. Elk soort publiek moet dan zijn eigen stukje optreden kunnen krijgen. In een restaurant sta je dichter bij de mensen en de ruimte kan steeds veranderen naarmate de tafels en de stoelen anders gezet worden, en het publiek kan dus de sfeer sterk veranderen in de loop van de avond, afhankelijk van wat voor mensen er zitten, en hoeveel mensen er zitten. Je moet in staat zijn om je steeds aan de soort/hoeveelheid mensen aan te passen, de sfeer, de fysieke ruimte zelf, de indeling van de tafels, de reacties van de mensen.
De muziek kan live zijn of van CD. Je kan steeds voor verrassingen komen te staan, cd’s die het niet doen, muzikanten die niet kunnen spelen of dat ze iets spelen wat je niet bevalt en waarop je dus niet lekker kunt dansen.
In het kort: dansen in een restaurant vereist een enorm improvisatievermogen wil je het tot een goed optreden kunnen brengen. Een goed optreden is dus een moment waarop iedereen zich vermaakt en een goed gevoel overhoudt. Uiteindelijk moet je op elke onverwachte wending een directe oplossing voor alle verrassingen hebben.
Tijdens jouw optreden moet alles onder jouw discrete controle staan. En je moet alert zijn op alles wat om je heen gebeurt en er adequaat op reageren.

Houding


Wat de danseres uitstraalt is zeer voelbaar bij het publiek. Een prettige vriendelijke verschijning, die is welkom. Sterallures worden in een restaurant niet geaccepteerd en zijn totaal misplaatst, ook is het alleen voor de grap. Het wekt antipathie, mensen kijken niet graag.

Do's en Dont's"


Onderhandelen/tarieven:
Als je gebeld wordt om in een restaurant te dansen, ga nooit in op 1x proefdansen voor niets, audities in restaurants bestaan niet. De klanten van het restaurant gaan ook niet eerst gratis voorproeven om dan een andere keer misschien betalend te gaan eten. In de regel bestaat een restaurantoptreden uit is het 2 x dansen ongeveer 10, 15 minuten per keer, kan langer afhankelijk van het enthousiasme van het publiek.
Om een prijs af te spreken informeer eerst bij andere danseressen (via fora op internet, of via andere danseressen die je kent) en bedenk een prijs die voor je goed is. Argumenten zoals ik begin net, dus ik vraag maar weinig tellen niet. Als je goed genoeg bent om in publiek op te treden, dan vraag je een gewoon tarief als iedereen anders. Niet vergeten dat als je ver van huis danst, er ook extra bedragen bijkomen voor de reis.
Als je afspreekt de gebruikelijke 2 keer te dansen, en je danst om welke reden dan ook (wel buiten jouw schuld) 1 keer, gaat het bedrag NIET door de helft. Als een klant van een restaurant slechts de helft van zijn bord opeet, dan betaalt hij ook niet de helft van het bedrag.
Als je zelf op zoek gaat naar een restaurant: informeer eerst of ze al een danseres hebben, zo ja, bied je aan als invalster. Onder de prijs gaan of je voor niets aanbieden voor de eerste keer bijvoorbeeld, is werkelijk not done. Daar als klant heen gaan en tijdens het optreden van de danseres zelf de show gaan stelen om daar te solliciteren is ook bijzonder irritant. Niet doen. Stuur liever gewoon kaartjes rond naar adressen die je uitgezocht hebt, en wacht netjes af. Of meld je zelf aan bij vaste danseressen en vraag of ze je willen bellen als invalsters als ze een keertje niet kunnen.

Optreden (algemeen)


In een restaurant ben je heel dichtbij je publiek, je moet dus rekening houden met andere zaken dan wanneer je op een podium een nette choreografie uitvoert.
Ten eerste, wees discreet en dring jezelf niet op.
Bewaar een redelijke afstand indien mogelijk, en als dat fysiek niet mogelijk is, doe het met je expressie.
Kijk de de mensen nooit indringend aan van te dichtbij. Kijk desnoods een rij mensen verder (ook als ze er niet zijn, richt de blik verderop dus). Ontstaat er op een vriendelijke en natuurlijke wijze oogcontact, dat is prima, maar houd het kort.
Sexy / uitdagend zijn in een gewoon restaurant is heel onplezierig en verpest de sfeer. Het is een openbare Horeca gelegenheid, daar gaan gezinnen naar toe, vele mensen zien dan voor het eerst een danseres. Houd het extra beschaafd.
Hou rekening mee dat je hoogstwaarschijnlijk geen grote ruimte beschikbaar zal hebben om daar in het midden je dans uit te voeren. Waarschijnlijk wordt het tussen de tafels door dansen. Maar hoe een restaurant eruit gaat zien kan elke keer een verrassing zijn afhankelijk van de opstelling van de tafels die specifieke avond. Een choreografie bedenken heeft daarom weinig zin. Concentreer liever op, bijvoorbeeld, op verschillende manieren op dezelfde stuk muziek te dansen: de ene keer met grote, weidse bewegingen, de andere keer juist met kleine bewegingen, dit om je manier van dansen ter plekke aan de ruimte aan te passen.
Spanning opbouwen werkt in een restaurant absoluut niet. De mensen zijn bezig met eten, en merken het echt niet op als iemand quasi mysterieus de ruimte in komt sluipen. Opgewekt, alert, toegankelijk, communicatief, en vooral tegelijk discreet, dat werkt wel.
Optreden (met live muziek dansen: Spreek met de muzikanten af de stijl waarmee je wilt dat de muziek gespeeld wordt, liever dan een bepaald nummer te vragen. De uitvoering van een specifiek liedje kan enorm verschillen per muzikant. Zeg liever ik wil het opgewekt/vrolijk/ritmisch/folkloristisch/trommelsolo of vertel wat je wilt doen tijdens je dans (ik wil een trommelsolo doen, ik wil veel draaien, ik wil veel dansen op een plek, ik wil aan het einde iets makkelijks en regelmatig om met mensen mee te dansen). Dat werkt veel beter en duidelijker, voordat je op een derderangs versie van Aziza staat te dansen vol ergernis. Het beste wat werkt, is gewoon aan de muzikant te vragen iets te spelen wat hij zelf heel mooi vindt. Dan geeft hij meer aandacht aan de muziek die hij zelf speelt, en dat heeft invloed op hoe je dat gaat dansen. Je danst nu eenmaal beter op beter gespeelde muziek.

Optreden (dansen op eigen CD)


Neem verschillende cd’s voor verschillende sferen die je in een restaurant kan tegenkomen mee, afhankelijk van welke mensen er zitten.
Praktische tip: vaak wordt er gedanst vanaf zelf gekopieerde Cd's met de nummers in de goede volgorde. Het kan zijn dat apparatuur dit soort Cd's niet accepteert. Neem dan voor de zekerheid toch wel steeds een echte versie van een CD waarop je wel zou kunnen dansen in een restaurant.
Zorg dat je Cd's schoon zijn, om te voorkomen dat ze blijven hangen. Voor de zekerheid, spoel ze dan even af bij de warm water van de gootsteen van de bar, en wrijf ze goed droog met een schone servet (géén papier) dan krijg je geen verrassingen.

Optreden (omgaan met publiek en muziekkeuze)


Als het restaurant druk en gezellig blijkt te zijn, is vrolijke muziek goed, zitten er alleen stelletjes, houd het dan wat rustiger, zitten er grote (Turkse) groepen, gebruik dan ook Turkse muziek. Is het restaurant half leeg en zitten er alleen mensen die aandacht voor elkaar hebben, doe gewoon een rustig dansje voor jezelf en probeer bijvoorbeeld wat nieuwe stapjes, zie het als een oefening, en val die mensen verder niet lastig met aandacht vragen. Daarom is het handig om verschillende cd’s bij je te hebben voor verschillende soorten sferen.
Zit er een lastige mannengroep in het restaurant, houd je op afstand, dans met extra kleine verfijnde bewegingen, doe kleine moeilijke dingen, en vooral neem geen kans om iets uitdagends te doen, dans algemeen. Als de mensen rustiger zijn, kun je iets dichterbij gaan. Zo niet, richt je aandacht op ander publiek. Is de lastige groep lang voor je optreden al binnen aanwezig en je verwacht problemen, ga dan voordat je je gaat omkleden even naar die mensen toe, stel je netjes voor, spreek ze beleefd aan, vraag ze of ze ooit al een danseres gezien hebben, en begin dan direct over de geschiedenis van de buikdans in grote lijnen. Vertel iets over de oorsprong/geschiedenis van de bewegingen en als je dan gaat dansen, wijs ze erop kijk, dit is een Egyptian Walk, komt voor in Egypte, bla bla bla. Geweldige dooddoener.
Vaak is het zo dat je je optreden als vele mini optredens moet zien, aan elke tafel een dansje, want het publiek kan jou vaak alleen goed zien als je dichtbij bent.
Wat over het algemeen geldt: vrolijke niemendalletjes zoals Arabische pop met een duidelijke dreun , een vrolijk geluid en hier en daar wat originelere tussendoor (baladi elementen of zo) werken het beste. De redenen hiervan zijn: het brengt je in een goede bui, je gaat lachen, dat maakt het toegankelijk, straalt plezier uit; het is heel herkenbaar voor de meeste Nederlanders het is makkelijk aan te passen qua stijl/snelheid/grootte van passen. Je kan er makkelijk die mini optredens van maken per tafel waar je bij gaat dansen.

Omgaan met publiek


Meedansen mag wel hoeft niet. Nooit meteen publiek mee laten dansen als je net een minuut aan het dansen bent, dan is de hele aandacht voor je dans weg.
Meedansen is ontladen, doe het daarom na je eigen optreden Zet de mensen nooit voor gek. Ga nooit hele moeilijke bewegingen doen terwijl je weet dat zij ze zelf onmogelijk na kunnen doen, dat is niet leuk. Leer ze een leuk simpel pasje, of zet een paar mensen op een rij en doe iets Ghawazee-achtig.
Lastige mannen die mee willen dansen: van die types die breed gebaren en shirtoprollend je kant op komen rennen: geef ze echt een serieuze minidansles zonder ze voor gek te zetten. Zet die persoon goed neer, let op zijn houding. Laat hem voelen hoe moeilijk het is om een beweging te maken, laat hem op de maat letten. Corrigeer steeds als hij het niet goed doet. Dit werkt zeer hilarisch voor zijn vrienden, en frustrerend voor hem, en je bent op een nette manier van een lastpak af, en je krijgt respect van de groep en van de rest van het publiek van het restaurant, want iedereen waardeert hoe je dan het probleem oplost.
Wat ook kan gebeuren is dat de mensen serieus de pasjes proberen na te doen (bijv. de side-to-side) en dan hebben ze ook een leuke leermoment, en ze zien dat ze ook op een normale manier plezier kunnen hebben van een buikdansoptreden.

Zitten er Turkse en Marokkaanse meiden in het publiek?


Leuk!  Ga vooral niet een soort buikdansstrijd met ze aan, maar wees blij dat ze er zijn omdat ze van precies dezelfde muziek houden als jij en ze zijn gek op dansen.
Wedstrijdje doen is zeer onprettig, wekt een slechte sfeer, wakkert negatieve gevoelens aan, en is voor andere mensen in de zaal niet interessant. Ga het meedansen met die meiden aan met open armen, ga zelfs eerst naar hun tafel toe om te dansen, verwelkom ze met een samenzwerende glimlach geniet ervan, en het wordt een mooie ervaring voor iedereen.
Tijdens je optreden in de buurt van tafeltjes met stelletjes, geef je aandacht vooral niet aan de man, eerder aan de vrouw. Ga desnoods op een gegeven moment iets uit het gezichtsveld van de man dansen, zodat de vrouw zich niet opgelaten voelt of jaloers. Lach naar haar, stel haar gerust met een glimlach.

In de pauzes tussen de dansen door


Blijf op een rustig plek zitten, ga niet uitbundig met de klanten zitten praten, tenzij ze daar echt heel erg specifiek om vragen. Blijf discreet op de achtergrond, wees niet volop aanwezig wanneer je niet danst.

Kleding


Netjes en goed verzorgd tot in de puntjes. Alles moet perfect eruit zien, geen kapotte delen, afgeraffelde delen, gescheurde franje, je zit te dichtbij het publiek en ze zien alles. Absoluut niet te bloot. Je sluier kan je in de meeste gevallen thuislaten, je hebt meestal geen ruimte om het te gebruiken. Vanzelfsprekend, stokken en kandelaren voor op je hoofd ook, dat is duidelijk.
Dans in het restaurant het liefst met schoenen, in verband met vuil, glasscherven, brandende sigaretten op de grond e.d.
Gebruik geen zware parfum of deodorant. Denk niet : ik ben een mysterieuze oosterse verschijning dus ik moet me baden in zware oosterse parfum. Niets is minder prettig voor het publiek dan een sterk ruikende half blote dame aan je tafel terwijl je zit te eten.
De make-up hoeft ook niet te zwaar te zijn, nogmaals, je zit te dichtbij de mensen, je moet niet neppig uitzien, wel mooi verzorgd.

Fooien


In buikdanslanden , is het heel gewoon. Voor de danseres is het een teken van waardering. In het Westen wordt gelukkig de economie niet op fooien gebaseerd, dit houdt ook in dat de mensen het nogal vreemd vinden om geld in een beha of gordel van een danseres te stoppen. Verder, is de associatie met rollen dollars die in de slipjes van Amerikaanse paaldanseressen gestopt worden, gauw gemaakt. En als je niet uitkijkt, gaat het er inderdaad zo uitzien. In geval van twijfel over de manier waarop de fooi gegeven wordt, niet doen, niet accepteren, weggaan, ver weg van het wapperende bankbiljet.
Hoe ermee omgaan: ten eerste, nooit bedelen om fooien. Ook nooit dansen voor de fooi. Dat verlaagt je niveau aanzienlijk. Fooi is leuk, niet noodzakelijk. Vraag gewoon een goede gage voor je optreden, wat er verder komt, is welkom, zo niet, jammer.
Trap er nooit in om een lagere gage te accepteren omdat je volgens de eigenaar zoveel fooi zal krijgen.
Nooit accepteren om de fooi met de eigenaar te delen. De enige waarmee je de fooi eventueel deelt, is de muzikant (muzikanten). Van al het geld dat je eventueel tijdens het dansen (met live muziek, niet met CD) krijgt, geef je 50% aan de muzikant (en). Of het nu om 1 of om 10 muzikanten gaat, ze krijgen altijd de helft van het totaalbedrag, nooit meer of minder. Verder verdelen ze het zelf onderling. Kijk dus uit dat de eigenaar, om bijvoorbeeld het publiek te stimuleren fooi te geven, niet je gage of een deel daarvan, in je kostuum als fooi stopt, want op het moment dat het als fooi gegeven wordt, gaat de helft onherroepelijk aan de muzikanten. Weiger dus altijd je salaris in de vorm van fooi te krijgen.
Verder bestaat natuurlijk altijd de kans dat de biljetten tijdens je dans uitvallen, en dan ben je ze kwijt. Nooit, maar dan nooit bukken om geld op te rapen tijdens het dansen. Hooguit vraag het met een blik aan een ober, om het voor je op te rapen. Zorg ook dat het niet bij de muzikant/muzikanten terechtkomt tijdens je optreden. Hoe gek dan ook, de fooi dat de muzikanten zelf krijgen, ook tijdens je optreden, delen ze niet met je. De fooi die de danseres krijgt is voor de danseres zelf en de muzikanten, de fooi die de muzikanten krijgen is alleen voor de muzikanten.
Hoe de fooi gegeven wordt: de aller-netste manier is zoals vaak Turken doen: de man geeft geld aan zijn vrouw of kind, die met hem aan tafel zitten, en de vrouw geeft de fooi aan de danseres. Of het wordt wel door een man gegeven maar het bankbiljet wordt zo dun gevouwen dat het in je kostuum gestoken wordt of onder een beha bandje zonder dat je daarbij zelf aangeraakt wordt. De ergste manier is wat vaak Nederlandse mannen doen (een bepaalde soort die gelukkig niet zo vaak te zien is in gewone restaurants) en die gaan uitbundig wapperen met een biljet van 5 euro en kijken alsof ze daar met een enorm bedrag naar je staan te zwaaien en verwachtend dat je welwillend borstschuddend de beha-cups van je kostuum al fooienbak aanbiedt. Niet doen dus.

Dit soort zaken allemaal maken van de fooi een gevoelig onderwerp. Daarom: in geval van twijfel, draai je je om en ga verder dansen.

Contact:

Peter Verzijl
Zevenwouden 39
3524 CL Utrecht
T.0031-030-2436007
peterverzijl@planet.nl