Dansen in een restaurant door Paola
Dansen in een restaurant is een bijzondere manier van optreden. De omstandigheden zijn heel anders dan dansen op een feest of
op een podium. In een restaurant gaan de mensen in eerste instantie om te eten, en niet echt om vermaakt te worden, de danseres is wel leuk
maar niet dé reden waarom ze daar zitten. Je zal dus je stukje aandacht op een discrete en duidelijke manier moeten veroveren.
In tegenstelling tot een optreden op een feest of in een theater, is het publiek niet homogeen. In een restaurant zitten veel verschillende soorten
mensen, en het optreden moet voor iedereen toegankelijk en prettig zijn. Elk soort publiek moet dan zijn eigen stukje optreden kunnen krijgen. In
een restaurant sta je dichter bij de mensen en de ruimte kan steeds veranderen naarmate de tafels en de stoelen anders gezet worden, en het
publiek kan dus de sfeer sterk veranderen in de loop van de avond, afhankelijk van wat voor mensen er zitten, en hoeveel mensen er zitten.
Je moet in staat zijn om je steeds aan de soort/hoeveelheid mensen aan te passen, de sfeer, de fysieke ruimte zelf, de indeling van de tafels,
de reacties van de mensen.
De muziek kan live zijn of van CD. Je kan steeds voor verrassingen komen te staan, cd’s die het niet doen, muzikanten die niet kunnen spelen of dat ze iets spelen wat je niet
bevalt en waarop je dus niet lekker kunt dansen.
In het kort: dansen in een restaurant vereist een enorm improvisatievermogen wil je het tot een goed optreden kunnen brengen. Een goed optreden is dus een moment waarop
iedereen zich vermaakt en een goed gevoel overhoudt. Uiteindelijk moet je op elke onverwachte wending een directe oplossing voor alle
verrassingen hebben.
Tijdens jouw optreden moet alles onder jouw discrete controle staan. En je moet alert zijn op alles wat om je heen
gebeurt en er adequaat op reageren.
Houding
Wat de danseres uitstraalt is zeer voelbaar bij het publiek. Een prettige vriendelijke verschijning, die is welkom. Sterallures worden in een restaurant niet
geaccepteerd en zijn totaal misplaatst, ook is het alleen voor de grap. Het wekt antipathie, mensen kijken niet graag.
Do's en Dont's"
Onderhandelen/tarieven:
Als je gebeld wordt om in een restaurant te dansen, ga nooit in op 1x proefdansen voor niets, audities in restaurants bestaan niet. De
klanten van het restaurant gaan ook niet eerst gratis voorproeven om dan een andere keer misschien betalend te gaan eten. In de regel bestaat een
restaurantoptreden uit is het 2 x dansen ongeveer 10, 15 minuten per keer, kan langer afhankelijk van het enthousiasme van het publiek.
Om een prijs af te spreken informeer eerst bij andere danseressen (via fora op internet, of via andere danseressen die je kent) en bedenk een prijs
die voor je goed is. Argumenten zoals ik begin net, dus ik vraag maar weinig tellen niet. Als je goed genoeg bent om in publiek op te treden,
dan vraag je een gewoon tarief als iedereen anders. Niet vergeten dat als je ver van huis danst, er ook extra bedragen bijkomen voor de reis.
Als je afspreekt de gebruikelijke 2 keer te dansen, en je danst om welke reden dan ook (wel buiten jouw schuld) 1 keer, gaat het bedrag NIET door
de helft. Als een klant van een restaurant slechts de helft van zijn bord opeet, dan betaalt hij ook niet de helft van het bedrag.
Als je
zelf op zoek gaat naar een restaurant: informeer eerst of ze al een danseres hebben, zo ja, bied je aan als invalster. Onder de prijs
gaan of je voor niets aanbieden voor de eerste keer bijvoorbeeld, is werkelijk not done. Daar als klant heen gaan en tijdens het optreden
van de danseres zelf de show gaan stelen om daar te solliciteren is ook bijzonder irritant. Niet doen. Stuur liever gewoon kaartjes rond naar
adressen die je uitgezocht hebt, en wacht netjes af. Of meld je zelf aan bij vaste danseressen en vraag of ze je willen bellen als invalsters als
ze een keertje niet kunnen.
Optreden (algemeen)
In een restaurant ben je heel dichtbij je publiek, je moet dus rekening
houden met andere zaken dan wanneer je op een podium een nette choreografie
uitvoert.
Ten eerste, wees discreet en dring jezelf niet op.
Bewaar een
redelijke afstand indien mogelijk, en als dat fysiek niet mogelijk is,
doe het met je expressie.
Kijk de de mensen nooit indringend aan van te
dichtbij. Kijk desnoods een rij mensen verder (ook als ze er niet zijn,
richt de blik verderop dus). Ontstaat er op een vriendelijke en
natuurlijke wijze oogcontact, dat is prima, maar houd het kort.
Sexy /
uitdagend zijn in een gewoon restaurant is heel onplezierig en verpest
de sfeer. Het is een openbare Horeca gelegenheid, daar gaan gezinnen
naar toe, vele mensen zien dan voor het eerst een danseres. Houd het
extra beschaafd.
Hou rekening mee dat je hoogstwaarschijnlijk geen grote
ruimte beschikbaar zal hebben om daar in het midden je dans uit te
voeren. Waarschijnlijk wordt het tussen de tafels door dansen. Maar hoe
een restaurant eruit gaat zien kan elke keer een verrassing zijn
afhankelijk van de opstelling van de tafels die specifieke avond. Een
choreografie bedenken heeft daarom weinig zin. Concentreer liever op,
bijvoorbeeld, op verschillende manieren op dezelfde stuk muziek te
dansen: de ene keer met grote, weidse bewegingen, de andere keer juist
met kleine bewegingen, dit om je manier van dansen ter plekke aan de
ruimte aan te passen.
Spanning opbouwen werkt in een restaurant absoluut
niet. De mensen zijn bezig met eten, en merken het echt niet op als
iemand quasi mysterieus de ruimte in komt sluipen. Opgewekt, alert,
toegankelijk, communicatief, en vooral tegelijk discreet, dat werkt wel.
Optreden (met live muziek dansen: Spreek met de muzikanten af de stijl
waarmee je wilt dat de muziek gespeeld wordt, liever dan een bepaald
nummer te vragen. De uitvoering van een specifiek liedje kan enorm
verschillen per muzikant. Zeg liever ik wil het opgewekt/vrolijk/ritmisch/folkloristisch/trommelsolo
of vertel wat je wilt doen tijdens je dans (ik wil een trommelsolo doen, ik wil veel draaien, ik wil veel dansen op een plek, ik wil aan het einde iets
makkelijks en regelmatig om met mensen mee te dansen). Dat werkt veel
beter en duidelijker, voordat je op een derderangs versie van Aziza staat te dansen vol ergernis. Het beste wat werkt, is gewoon aan de
muzikant te vragen iets te spelen wat hij zelf heel mooi vindt. Dan geeft hij meer aandacht aan de muziek die hij zelf speelt, en dat heeft
invloed op hoe je dat gaat dansen. Je danst nu eenmaal beter op beter gespeelde muziek.
Optreden (dansen op eigen CD)
Neem verschillende cd’s voor verschillende sferen die je in een
restaurant kan tegenkomen mee, afhankelijk van welke mensen er zitten.
Praktische tip: vaak wordt er gedanst vanaf zelf gekopieerde Cd's met de
nummers in de goede volgorde. Het kan zijn dat apparatuur dit soort Cd's
niet accepteert. Neem dan voor de zekerheid toch wel steeds een echte
versie van een CD waarop je wel zou kunnen dansen in een restaurant.
Zorg dat je Cd's schoon zijn, om te voorkomen dat ze blijven hangen.
Voor de zekerheid, spoel ze dan even af bij de warm water van de
gootsteen van de bar, en wrijf ze goed droog met een schone servet (géén papier) dan
krijg je geen verrassingen.
Optreden (omgaan met publiek en muziekkeuze)
Als het restaurant druk en gezellig blijkt te zijn, is vrolijke muziek
goed, zitten er alleen stelletjes, houd het dan wat rustiger, zitten er grote
(Turkse) groepen, gebruik dan ook Turkse muziek. Is het restaurant half
leeg en zitten er alleen mensen die aandacht voor elkaar hebben, doe
gewoon een rustig dansje voor jezelf en probeer bijvoorbeeld wat nieuwe
stapjes, zie het als een oefening, en val die mensen verder niet lastig
met aandacht vragen. Daarom is het handig om verschillende cd’s bij je
te hebben voor verschillende soorten sferen.
Zit er een lastige
mannengroep in het restaurant, houd je op afstand, dans met extra kleine
verfijnde bewegingen, doe kleine moeilijke dingen, en vooral neem geen
kans om iets uitdagends te doen, dans algemeen. Als de mensen rustiger
zijn, kun je iets dichterbij gaan. Zo niet, richt je aandacht op ander
publiek. Is de lastige groep lang voor je optreden al binnen aanwezig en
je verwacht problemen, ga dan voordat je je gaat omkleden even naar die
mensen toe, stel je netjes voor, spreek ze beleefd aan, vraag ze of ze
ooit al een danseres gezien hebben, en begin dan direct over de
geschiedenis van de buikdans in grote lijnen. Vertel iets over de
oorsprong/geschiedenis van de bewegingen en als je dan gaat dansen, wijs
ze erop kijk, dit is een Egyptian Walk, komt voor in Egypte, bla bla
bla. Geweldige dooddoener.
Vaak is het zo dat je je optreden als vele
mini optredens moet zien, aan elke tafel een dansje, want het publiek
kan jou vaak alleen goed zien als je dichtbij bent.
Wat over het algemeen
geldt: vrolijke niemendalletjes zoals Arabische pop met een duidelijke
dreun , een vrolijk geluid en hier en daar wat originelere tussendoor
(baladi elementen of zo) werken het beste. De redenen hiervan zijn: het
brengt je in een goede bui, je gaat lachen, dat maakt het toegankelijk,
straalt plezier uit; het is heel herkenbaar voor de meeste Nederlanders
het is makkelijk aan te passen qua stijl/snelheid/grootte van passen. Je
kan er makkelijk die mini optredens van maken per tafel waar je bij
gaat dansen.
Omgaan met publiek
Meedansen mag wel hoeft niet. Nooit meteen publiek mee laten dansen als
je net een minuut aan het dansen bent, dan is de hele aandacht voor je
dans weg.
Meedansen is ontladen, doe het daarom na je eigen optreden Zet
de mensen nooit voor gek. Ga nooit hele moeilijke bewegingen doen
terwijl je weet dat zij ze zelf onmogelijk na kunnen doen, dat is niet
leuk. Leer ze een leuk simpel pasje, of zet een paar mensen op een rij
en doe iets Ghawazee-achtig.
Lastige mannen die mee willen dansen: van
die types die breed gebaren en shirtoprollend je kant op komen rennen:
geef ze echt een serieuze minidansles zonder ze voor gek te zetten. Zet
die persoon goed neer, let op zijn houding. Laat hem voelen hoe moeilijk
het is om een beweging te maken, laat hem op de maat letten. Corrigeer
steeds als hij het niet goed doet. Dit werkt zeer hilarisch voor zijn
vrienden, en frustrerend voor hem, en je bent op een nette manier van een
lastpak af, en je krijgt respect van de groep en van de rest van het
publiek van het restaurant, want iedereen waardeert hoe je dan het
probleem oplost.
Wat ook kan gebeuren is dat de mensen serieus de pasjes
proberen na te doen (bijv. de side-to-side) en dan hebben ze ook een
leuke leermoment, en ze zien dat ze ook op een normale manier plezier
kunnen hebben van een buikdansoptreden.
Zitten er Turkse en Marokkaanse meiden in het publiek?
Leuk! Ga vooral niet een soort buikdansstrijd met ze aan, maar
wees blij dat ze er zijn omdat ze van precies dezelfde muziek houden als
jij en ze zijn gek op dansen.
Wedstrijdje doen is zeer onprettig, wekt
een slechte sfeer, wakkert negatieve gevoelens aan, en is voor andere
mensen in de zaal niet interessant. Ga het meedansen met die meiden aan
met open armen, ga zelfs eerst naar hun tafel toe om te dansen, verwelkom
ze met een samenzwerende glimlach geniet ervan, en het wordt een mooie
ervaring voor iedereen.
Tijdens je optreden in de buurt van tafeltjes
met stelletjes, geef je aandacht vooral niet aan de man, eerder aan de
vrouw. Ga desnoods op een gegeven moment iets uit het gezichtsveld van
de man dansen, zodat de vrouw zich niet opgelaten voelt of jaloers. Lach
naar haar, stel haar gerust met een glimlach.
In de pauzes tussen de dansen door
Blijf op een rustig plek zitten, ga niet uitbundig met de
klanten zitten praten, tenzij ze daar echt heel erg specifiek om vragen. Blijf
discreet op de achtergrond, wees niet volop aanwezig wanneer je niet danst.
Kleding
Netjes en goed verzorgd tot in de puntjes. Alles moet perfect eruit
zien, geen kapotte delen, afgeraffelde delen, gescheurde franje, je zit
te dichtbij het publiek en ze zien alles. Absoluut niet te bloot. Je
sluier kan je in de meeste gevallen thuislaten, je hebt meestal geen
ruimte om het te gebruiken. Vanzelfsprekend, stokken en kandelaren voor
op je hoofd ook, dat is duidelijk.
Dans in het restaurant het liefst met
schoenen, in verband met vuil, glasscherven, brandende sigaretten op de
grond e.d.
Gebruik geen zware parfum of deodorant. Denk niet : ik ben
een mysterieuze oosterse verschijning dus ik moet me baden in zware
oosterse parfum. Niets is minder prettig voor het publiek dan een sterk
ruikende half blote dame aan je tafel terwijl je zit te eten.
De make-up
hoeft ook niet te zwaar te zijn, nogmaals, je zit te dichtbij de mensen,
je moet niet neppig uitzien, wel mooi verzorgd.
Fooien
In buikdanslanden , is het heel gewoon. Voor de danseres is het een
teken van waardering. In het Westen wordt gelukkig de economie niet op
fooien gebaseerd, dit houdt ook in dat de mensen het nogal vreemd vinden
om geld in een beha of gordel van een danseres te stoppen. Verder, is de
associatie met rollen dollars die in de slipjes van Amerikaanse
paaldanseressen gestopt worden, gauw gemaakt. En als je niet uitkijkt,
gaat het er inderdaad zo uitzien. In geval van twijfel over de manier
waarop de fooi gegeven wordt, niet doen, niet accepteren, weggaan, ver
weg van het wapperende bankbiljet.
Hoe ermee omgaan: ten eerste, nooit
bedelen om fooien. Ook nooit dansen voor de fooi. Dat verlaagt je niveau
aanzienlijk. Fooi is leuk, niet noodzakelijk. Vraag gewoon een goede
gage voor je optreden, wat er verder komt, is welkom, zo niet, jammer.
Trap er nooit in om een lagere gage te accepteren omdat je volgens de
eigenaar zoveel fooi zal krijgen.
Nooit accepteren om de fooi met de
eigenaar te delen. De enige waarmee je de fooi eventueel deelt, is de
muzikant (muzikanten). Van al het geld dat je eventueel tijdens het
dansen (met live muziek, niet met CD) krijgt, geef je 50% aan de
muzikant (en). Of het nu om 1 of om 10 muzikanten gaat, ze krijgen
altijd de helft van het totaalbedrag, nooit meer of minder. Verder
verdelen ze het zelf onderling. Kijk dus uit dat de eigenaar, om
bijvoorbeeld het publiek te stimuleren fooi te geven, niet je gage of
een deel daarvan, in je kostuum als fooi stopt, want op het moment dat
het als fooi gegeven wordt, gaat de helft onherroepelijk aan de
muzikanten. Weiger dus altijd je salaris in de vorm van fooi te krijgen.
Verder bestaat natuurlijk altijd de kans dat de biljetten tijdens je
dans uitvallen, en dan ben je ze kwijt. Nooit, maar dan nooit bukken om
geld op te rapen tijdens het dansen. Hooguit vraag het met een blik aan
een ober, om het voor je op te rapen. Zorg ook dat het niet bij de
muzikant/muzikanten terechtkomt tijdens je optreden. Hoe gek dan ook, de
fooi dat de muzikanten zelf krijgen, ook tijdens je optreden, delen ze
niet met je. De fooi die de danseres krijgt is voor de danseres zelf en
de muzikanten, de fooi die de muzikanten krijgen is alleen voor de
muzikanten.
Hoe de fooi gegeven wordt: de aller-netste manier is zoals
vaak Turken doen: de man geeft geld aan zijn vrouw of kind, die met hem
aan tafel zitten, en de vrouw geeft de fooi aan de danseres. Of het
wordt wel door een man gegeven maar het bankbiljet wordt zo dun gevouwen
dat het in je kostuum gestoken wordt of onder een beha bandje zonder dat
je daarbij zelf aangeraakt wordt. De ergste manier is wat vaak
Nederlandse mannen doen (een bepaalde soort die gelukkig niet zo vaak te
zien is in gewone restaurants) en die gaan uitbundig wapperen met een
biljet van 5 euro en kijken alsof ze daar met een enorm bedrag naar je
staan te zwaaien en verwachtend dat je welwillend borstschuddend de
beha-cups van je kostuum al fooienbak aanbiedt. Niet doen dus.
Dit soort
zaken allemaal maken van de fooi een gevoelig onderwerp. Daarom: in
geval van twijfel, draai je je om en ga verder dansen.